Bezručova 9, 680 01 Boskovice +420 608 464 341

Co je to OKR?

Vytvořeno 28.04.19 od Administrator

Co je OKR?

Objectives and Key Results (OKR) je populární manažerská strategie, jak nastavit cíle v rámci organizace. Účelem OKR je propojení společnosti, týmu a osobního cíle jednotlivce, abychom dokázali měřit výsledky, zatímco všichni členové týmu a lídři spolupracují sjednoceným směrem k cíli.

OKR by měl zajišťovat, že všichni ví, co se očekává od jejich práce. Předpokladem je, že OKR jsou veřejná, tak aby všichni mohli směřovat ke stejným cílům a všichni jsou si vědomi, na čem pracují ostatní.

ORK obsahují 3-5 high-level cílů (Objectives). Každý tento cíl má více jednoznačně měřitelných metrik, kterým říkáme Key Results. Většinu takových metrik dokážeme měřit v procentech, či absolutních hodnotách.

OKR jsou běžně součástí kvartálního plánovacího procesu. Většina společnosti, která si OKR nastavují používají kvartální interval, jsou však i společnosti, které mají roční, či měsíční sledování naplnění svých cílů.

Struktura OKR

Struktura OKR je velmi jednoduchá:

  1. Objectives. Začíná se definováním 3-5 cílů na firemní, týmové a osobní úrovni. Cíle by měly být ambiciózní, kvalitativní, časově omezený a proveditelné jednotlivcem, či týmem.
  2. Key Results. Každý cíl (Objective) je definován 3-5 měřitelnými výsledky (Key Results). Key Resulty by měly být měřitelné, dosažitelné, vést k hodnocení cíle a být těžké k naplnění, ale ne nereálné. OKR výsledky mohou být založeny na růstu, výkonu, nebo angažovanosti. Často jsou vyjádřeny číselnou hodnotou, ale mohou samozřejmě ukazovat, že je něco hotové, či nikoliv skrze binární hodnoty 0 a 1.

Jak pracovat s OKR?

Jakmile jsou OKR definovány, komunikujte je dál veřejně. Pokud je potřeba vylaďte s ostatními slovíčka, aby všem byly OKR jasné a běžně srozumitelné.

Jakmile je cíl označen za hotový, tak potom pokud jsme dosáhli jeho 70%-75% naplnění, můžeme považovat takový cíl za úspěšný. Pokud jsme dosáhli jeho naplnění na 100%, tak zřejmě nebyl cíl dostatečně ambiciózní.

Přezkoumávejte OKR pravidelně dle potřeby. Buďte flexibilní. Jestliže se změní číle společnosti, týmu nebo jednotlivce neváhejte také změnit OKR. Žádný proces nemůže být důležitější než selský rozum a každodenní byznys.

OKR je jednoduché k používání a nezabere moc času jeho implementace. Kontrola a posouzení OKR zabere tjen několik hodin každé čtvrtletí, ačkoliv bychom měli progres sledovat častěji na pravidelné bázi, jako třeba každý týden.

Co OKR nezaručí?

OKR vám určitě nezaručí úspěšný byznys, protože jde jen o nástroj, který nám může pomoci k úspěchu. A jak to tak u nástrojů bývá, důležité je, jakým způsobem ho použijeme. Pokud ho použijeme nevhodně, tak nemůžeme čekat úspěšný byznys. I společnosti, které OKR používají a jsou v seznamu Fortune 500 se museli tomuto nástroji učit, jak jej správně používat.

Příklady OKR

(O) Vylepšení správy interní dokumentace (50%)

  1. (KR) Vybrání a spuštění nové platformy pro sdílení dokumentů (42%)
  2. (KR) Všechny ze 17 týmů mají vytvořenou strukturu pro ukládání dokumentů (2 týmy)
  3. (KR) 75% dokumentů je přesunuto ze stávajícího file serveru do nové platformy (82%)

(O) Výzkum, analýza a pochopení, co si naši uživatelé a neuživatelné skutečně myslí (20%)

  1. (KR) Prodejní tým provede 50 telefonních hovorů s uživateli klíčových účtů (19 rozhovorů)
  2. (KR) Tým podpory provede 50 telefonních hovorů s uživateli nepoužívaných účtů (28 rozhovorů)
  3. (KR) Produktový management provede 25 rozhovorů s externími vedoucími (1 vedoucí)
  4. (KR) Designový tým provede 30 UAT s novými i stávajícími uživateli (14 UAT)

(O) Úspěšné spuštění 3. verze našeho hlavního produktu (20%)

  1. (KR) Získat 10000 nových registrací (5752 registrací)
  2. (KR) Mít zveřejněné hodnocení produktu v 15 různých publikací (1 publikace)
  3. (KR) Dosáhnou zapojení alespoň 25% nových registrací do trial verze (19%)
  4. (KR) Dosáhnout konverze u trail verzi na placenou alespoň v 50% případů (32%)

(O) Vylepšení našeho testovacího procesu (30%)

  1. (KR) Implementace test-driven development (TDD) přístupu ve 3 vývojových týmech (0 týmů)
  2. (KR) Zvýšení pokrytí unit testy na 75% (19%)
  3. (KR) Hodnocení bezpečnosti našeho kódu je automatizováno (92%)
  4. (KR) Zajistit, že spokojenost produktového managamenetu k testovacím týmům je alespoň 7,5 (90%)
  5. (KR) Nalézt alespoň 100 chyb a otevřených problémů ve starém kódu, který nebyl kontrolován v posledních 6 měsících (16 chyb)

(O) Refaktorování našeho starého modulu správy uživatelů (50%)

  1. (KR) Prozkoumat problémy s přihlašováním u 5 uživatelů přistupujících přes externí API (0 uživatelů)
  2. (KR) Probrat s 5 inženýry, užití kódu správy uživatelů aktuálně používaného na produkci (3 inženýři)
  3. (KR) Přepsat a vydat novou verzi modulu správy uživatelů (92%)
  4. (KR) Přepsat autentizaci uživatelů přes API pro novou verzi (97%)

(O) Přezkoumání a zlepšení našeho procesu v oblasti bezpečnosti (10%)

  1. (KR) Přečíst si bezpečnostní politiku 5 dalších společností pro účely vzdělávání (3 společnosti)
  2. (KR) Provést externí penetrační testy za použití alespoň 2 softwarevých balíčků (1 software)
  3. (KR) Zdokumentovat politiku záloh a zajistit, že je implementována (5%)
  4. (KR) Garantovat dostupnost služby na úrovni 99,95% (29%)

(O) Aktivní testování našeho produktu (40%)

  1. (KR) Zajistit alespoň 21 osobního setkání při UAT a hodnocení (3 sezení)
  2. (KR) Získat alespoň 15 hodnotících videí z example-test.com (1 hodnocení)

(O) Průzkum a zlepšení zákaznické spokojenosti (20%)

  1. (KR) Mít Net Promoter Score (NPS) přes 8.0 (2 NPS)
  2. (KR) Získat 1000 hodnotících výsledků pro roční hodnocení spokojenosti (804 odpovědí)
  3. (KR) Zajistit 50 telefonních rozhovorů s nejvýznamějšími zákazníky (45 hodnocení)
  4. (KR) Zajistit 15 telefonních rozhovorů, kteří nedávno odešli (6 hodnocení)
  5. (KR) Představit akční plán k 10 zlepšením pro další čtvrtletí (5 zlepšení)

(O) Dosažení rekordních příjmů při zvyšování ziskovosti (10%)

  1. (KR) Dosahovat čtvrtletní příjmy minimálně ve výši 1 000 000 Kč (500 tis.)
  2. (KR) Začít prodeje v dalších dvou nových zemích (0 zemí)
  3. (KR) V prvním čtvrtletí již dosáhnout příjmů 1 000 000 Kč (560 tis.)
  4. (KR) Zvýšení hrubých příjmů z 23% na 54%

(O) Zlepšení našeho prodejního přístupu (30%)

  1. (KR) Zajištění zpětného volání alespoň u 50% nových registrací (5%)
  2. (KR) Všichni prodejci si vyslechnou alespoň deset prodejních demonstrací jiných členů týmu (6 demonstrací)
  3. (KR) Vytvoření dokumentu s nejlepší praxí prodejního procesu s minimálními povolenými úrovněmi služeb (67%)

(O) Definice a podpora firemní kultury a hodnot (30%)

  1. (KR) Průzkum mezi zaměstnanci na naše stávající hodnoty (min. 75 odpovědí) (73 odpovědí)
  2. (KR) Provést se 3 samostatnými skupinami brainstormové schůzky k předefinování firemní kultury (46%)
  3. (KR) Definovat a podpořit naše nové hodnoty na intranetu a v kancelářích (19%)

 

Tagy: okr

Nové příspěvky blogu

Co je to OKR?

28.04.19 od Administrator

Co je OKR? Objectives and Key Results (OKR)...

Sprint Planning

26.02.19 od Administrator

Co je sprint planning? Než odstartujeme...

Co je sprint?

24.02.19 od Administrator

Agilní přístup k vývoji je založen na...

Zobrazit všechny příspěvky blogu →