Samostatně se organizující tým (self-organized team)
Vytvořeno 29.05.19 od Administrator
Agilní tým by měl být ...
Samoorganizující
Základní principy
- má vizi budoucího rozvoje týmu
- má jasno, na jakých hodnotách a principech tým funguje (ideálně je to sepsané a odsouhlasené týmem)
- neustále se zamýšlí nad tím, jak posouvat fungování týmu, procesů uvnitř týmu (např. formou retrospektiv), v dalších fázích i vně týmu
- nečeká na rozhodnutí manažerů - dokáže se rozhodnout sám s vysokou mírou discíplíny, protože přihlíží i na dopady, které mohou taková rozhodnutí mít i na další oblasti
- je odvážný při prosazování změn vedoucích k pozitivním dopadům na tým/společnost bez ohledu na to, jak moc těžké to bude
- každý člen týmu má vnitřní závazek, který podporuje úspěšnost týmu (např. individuální prospěch neupřednostňuje před zájmy týmu, pokud by to bylo v neprospěch týmu)
- aktivně odstraňuje limity, které snižují jeho akceschopnost
- aktivně prosazuje odstraňování technického dluhu a zastarávání řešení pod jeho správou
- buduje kolektivní vlastnictví produktu/služby
- kdokoliv v týmu dokáže převzít na sebe leadership (tým aktivně odstraňuje sila, klíčové osoby atd.)
- každý člen týmu považuje selhání někoho jiného v týmu za selhání celého týmu, a proto pomáhá proaktivně, aby k takovým situacím nedocházelo
- každý v týmu dokáže opustit svou aktuální činnost, aby pomohl jinému členu týmu, který se dostal do nesnází, v dosažení důležitějšího cíle
- nebojí se chybovat (fail fast, quick learn)
Benefity/přínos
- Zvýšená produktivita z dlouhodobého hlediska
- Neustálé zlepšování týmu (konkurence nespí)
- vysoká flexibilita organizace práce
Spolupracující
Základní principy
- buduje zastupitelnost uvnitř týmu a hledá způsob, jak se stat cross-functional týmem
- členové týmu jsou otevřeni budování T-shape dovedností, aby se zajistila vyšší flexibilita týmu při řešení potřeb zákazníka
- členové týmu velmi dobře znají svého zákazníka skrze úzkou spolupráci s ním (znají a rozumí jeho potřebám a dokáží navrhovat kvalitní řešení pro něj)
- buduje si informační radiátor, skrze který má tým přehled o týmových aktivitách a dopadech těchto aktivit na doručování hodnoty pro zákazníka
Benefity/přínos
- zvýšení flexibility organizace práce
- zvýšení celkového výkonu a produktivity týmu
- zmírňování dopadu slabých stránek jednotlivců v týmu
- redukuje nezdravé soutěžení
- pomáhá snadněji dosahovat cílů společnosti
Sebevzdělávající
Základní principy
- rozumí agilním hodnotám a principům a dokáže je aplikovat do běžného fungování týmu
- rozvoj je pro tým důležitým faktorem určujícím kam tým směruje z budoucího hlediska
- členové týmu si navzájem sdílejí svoje know-how skrze mentorink, trénink, koučink apod.
- dělá experimenty, ze kterých se rychle učí nové věci (následuje princip fail fast, quick learn)
- experiementuje s novými přístupy např. párové nebo mob programování/testovaní atd., continuous integratinon, continuous testing, continuous delivery, continuous deployment atd.
- členové týmu se vzájemně mentorují a sdílejí své znalosti
Benefity/přínos
- Možnost se neustále učit novým věcem (osobní seberealizace)
- Široké portfolio znalostí umožňující navrhovat kvalitní návrhy a architektura
- Znalost aktuálních trendů v oblasti vývoje produktu/služby
Autonomní
Zakladni principy
- tým ví, proč tu je, jaký je jeho účel a jakým způsobem má pracovat
- má minimum závislostí vně týmu a neustále pracuje na jejich odstraňování
- má dostatek dovedností k tomu, aby se mohl samostatně rozhodovat, jakým způsobem je schopen vyřešit potřebu zákazníka
Benefity/přínosy
- Možnost se rozhodovat o možných řešeních bez významných závislostí omezující tato rozhodnutí
- Navržená kvalitní řešení přináší hlubokou důvěru od zákazníka
- Nepotřebuje manažera k strategickým rozhodnutím
Orientovaný na zákazníka
Základní principy
- má a rozumí produktové vizi
- má a rozumí strategii, která podporuje produktovou vizi
- produkt vytvářený týmem má vysokou kvalitu a zákazník je s ním maximálně spokojený
- aktivně pracuje na zkracování času dodání (Lead Time)
- navrhuje inovace, změny v architektuře, či designu podporující byznys zákazníka
- transparentní - zákazník v jakémkoli čase zná progres vyřešení jeho potřeb
- produkt nebo služba, o kterou se stará má vysokou kvalitu
Benefity/přínosy
- Zaměření se na důležitou hodnotu pro zákazníka/byznys – vyšší spokojenost s výstupem (customer centric přístup)
- Zvyšující se důvěra zákazníka/byznysu (máme větší možnosti, jak věci dělat)
Nové příspěvky blogu
Samostatně se organizující tým (self-organized team)
29.05.19 od Administrator
Agilní tým by měl být ... Samoorganizující...